Германия залага на водородните технологии за развитието на транспорта


Германия залага на водородните технологии за развитието на транспорта
Снимка: iStock

3534

Германското правителство е отпуснало 290 милиона евро за развитието на H2 технологии за автомобили, влакове, кораби и самолети. Берлин съчетава подкрепата за иновациите с регионалното развитие, коментира DW. Пътна карта за водородна енергетика разработват Русия и Германия

Германия направи важна нова стъпка към обявената си цел да стане един от световните лидери във водородната икономика. Германското правителство е отпуснало 290 милиона евро за създаването и финансирането до 2024 г. на четири иновационни и технологични центъра (ИТЦ), които ще разработят водородни технологии за транспортния сектор - автомобили и камиони, влакове, речни и морски кораби, самолети. Тестват първия в света водороден камион за смет

"Тези центрове ще вземат предвид различните нужди на индустрията и ще се съсредоточат върху различни задачи", обясни министърът на транспорта и цифровата инфраструктура на Германия Андреас Шойер, обявявайки окончателните резултати от търга за федерални субсидии за осъществяване на научни-изследователска и развойна дейност в областта на водорода (H2). За конкурса бяха подадени 15 заявления от цяла Германия.

В стремежа си да комбинира решаването на задачите както на иновационната, така и на регионалната политика, министерството решава да разпредели бюджетни средства между Западна, Източна, Северна и Южна Германия, като насочва средства главно към средни и дори малки градове.

И така, един от четирите центъра, южният, ще се намира в град Пфафенхаузен, само с около 5 хиляди жители. Но именно тук ще бъде насочен лъвският дял от отпуснатите средства - до 100 милиона евро. Всъщност именно в тази част на Бавария североизточно от Мюнхен в края на 2019 г. стартира проектът HyBayern, чиято цел е да се създаде моделен регион за производство и използване на „зелен“ водород. За тази цел ще бъде построен блок за производство на Н2 чрез електролиза на вода.

Тази мощност ще използва зелено електричество от съществуващите водни и слънчеви електроцентрали. Произведеният водород ще бъде доставен на три планирани бензиностанции в региона.

В Западна Германия новият център ще бъде в Дуисбур. В града на Рейн с население от половин милион души, където е най-голямото речно пристанище в Европа, ще има специализация в посока обслужването на корабоплаването и, възможно, корабостроенето. Но също ще се занимават с търсене на технологични решения за товарни ж.п. и автомобилни превози, доколкото наблизо е Рурската област, един от основните промишлени региони на Германияи Кьолн, най-важен транспортен възел.

„Повече от 100 предприятия, научни институции и бизнес асоциации потвърдиха намерението си да си сътрудничат с центъра в Дуйсбург“, каза премиерът на федерална провинция Северен Рейн - Вестфалия (и кандидат за канцлер на Германия) Армин Лашет, предаде БГНЕС. В допълнение към 60 млн. евро федерални субсидии, държавното правителство ще подкрепи първите стъпки за създаване на центъра със сума от 1,6 млн. евро, а в бъдеще, до 2025 г., може да отпусне до 50 млн. евро.

В източната част на страната, във федералната провинция Саксония в бившата Германска демократична република, център за водородна технология ще бъде разположен в Кемниц (население: четвърт милион) в непосредствена близост до Техническия университет (TU Chemnitz) и два института по приложни иследвания на обществото „Фраухофер“, един от които например работи в машиностроенето. Саксонският център също ще получи 60 милиона евро от Берлин, като неговата специализация ще бъде по -специално железопътен транспорт - локомотиви и трамваи, както и камиони, строителни и селскостопански машини.

Четвъртият, северният център по -скоро ще се превърне в клъстер, тъй като той ще бъде разположен не в една, а в три точки наведнъж: в Хамбург (1,8 милиона души), Бремен / Бремерхафен (570 000 /114 000) и Щаде (48 000). Съвсем естествено е, че тук, в тези ханзейски пристанищни градове по крайбрежието на Северно море, едно от основните направления на бъдещите изследвания ще бъде морското корабоплаване. Този регион обаче е дом и на германската космическа индустрия, собственост, по -специално, на европейския концерн „Еърбъс“.

Следователно самолетостроенето ще се превърне в друга специализация на северния клъстер. В допълнение, именно в този регион два водородни електрически влака бяха тествани за първи път в света през 2018 г., след което регионалната железопътна компания поръча 14 такива влака, които ще започнат да действат в края на 2022 г. Канадски институт проучва ролята на атомната енергия за производство на водород

Сега на дневен ред е използването на H2 за железопътен товар. „Във водата, в сухопътния товарен транспорт и в авиацията водородът може да замени изкопаемите горива и по този начин да направи логистиката по-благоприятна за климата“, каза Петер Ченчер, първи кмет на Хамбург. В същото време той изрази увереност, че не само големите компании ще могат да се възползват от научните разработки на новия център: „Той ще подкрепя водородни проекти на стартиращи фирми, както и малки и средни предприятия“.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.83853
  • GBP
    1
    2.2902
  • JPY
    100
    1.18867
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички