Учени откриха цяр срещу коронавируса във водораслите за суши

Американски биолози установиха, че рамнансулфат - полизахарид, съдържащ се във водораслите Monostroma nitidum, използвани за обвивка на суши, ефективно потиска коронавируса. Учените се надяват, че тяхното откритие ще доведе до създаването на антивирусно лекарство на растителна основа. Резултатите са публикувани в списание Marine Drugs. Израелски учени унищожават коронавирус за две секунди

Коронавирусът SARS-CoV-2 навлиза в клетките чрез взаимодействие на рецепторно-свързващия домейн RBD на неговия шипов протеин с рецептора ACE2 (ангиотензин-конвертиращ ензим 2) на клетката-гостоприемник. Освен с ACE2, RBD домейнът е известен с това, че се свързва с хепаран сулфат и други полизахариди на клетъчната повърхност.

Изследователите от Политехническия институт "Ренселер" решават да проверят дали други полизахариди, като например рамнансулфат, открит във водораслите Monostroma, могат да блокират коронавируса. Те се отглеждат в Източна Азия и Южна Америка за производство на обвивки за суши. Известно е също, че учените ги намират за полезни при предотвратяването на инфекция с вируса на японския енцефалит.

Учените извличат рамнансулфат от праха на Monostroma nitidum и го пречистват. След това те извършват подробен химичен анализ на полученото вещество с помощта на ядрено-резонансна магнитна спектроскопия.

За да оценят кинетиката на свързване на рамнансулфат с RBD коронавирус, те прилагат метода на повърхностния плазмонен резонанс. Освен това изследователите сравняват афинитета към RBD на рамнансулфат и друг полизахарид - хепарин, при различни концентрации на веществата.

Резултатите показали, че рамнансулфатът ефективно свързва протеина на шипа SARS-CoV-2, потиска способността на коронавируса да се прикрепя към клетките и да прониква в тях и потиска процесите на транскрипция и транслация. При експерименти върху клетъчни култури той успешно неутрализира лабораторен псевдовирус, включително вариант, притежаващ набор от мутации, характерни за варианта Делта, предаде БГНЕС. Създадоха уред, откриващ коронавирус по дъха

Авторите смятат, че рамнансулфатът, заедно с хепарина и евентуално с други полизахариди, може да бъде мощно средство срещу COVID-19.

Още от Здравеопазване