Време ли е да се дават пари и награди на ваксинираните?


Време ли е да се дават пари и награди на ваксинираните?
Снимка: iStock

5774

Ваксини в България има достатъчно. Два милиона дози отлежават в хладилниците, но желаещите са малко. Крайно време е държавата да направи нещо, за да стимулира ваксинациите. Колкото и да струва, ще се изплати многократно, пише Deutsche Welle.

Лятото дойде, а коронавирусът почти изчезна. Вероятно - само временно. Но настъпи успокоение, сякаш повече няма да се върне. Заговори се дори за сваляне на маските на закрито, а румънците нахлуха по българското Черноморие без никакви тестове, сертификати и ограничения.

За да не се върне вирусът

Единственият начин да не се върне вирусът е този: да се ваксинират колкото може повече хора, колкото може по-бързо. Целта е (или поне беше) до края на лятото делът на ваксинираните да стигне 70%-75%. Иначе е голяма вероятността наесен да се окажем в същия кошмар като през пролетта. Тази цел обаче изглежда все така недостижимо далеч. С една доза ваксина са едва около 16% от пълнолетното население, а с две - към 12%. Твърдо последно място в ЕС.

А ваксини вече има колкото щеш и продължават да пристигат (седмично по 400 000 само от BioNTech/Pfizer, от които се използват най-много 1/6). Два милиона дози (засега) чакат в хладилниците. Желаещите обаче са твърде малко. Сред останалите вероятно не всички са принципни противници на ваксините - повечето са просто безразлични или инертни (и във всеки случай - безотговорни). Въпросът е дали и как поне част от тях могат да бъдат накарани да се ваксинират?

Кога хората ще се ваксинират?

Направеното досега по този въпрос е твърде малко. А възможности има.

Нека първо да премахнем принудата. Макар че някакви меки нейни форми съвсем не са изключени. И на практика вече съществуват - мнозина, например, вероятно тепърва ще се ваксинират, за да се сдобият със съответния сертификат и да могат по-лесно и евтино да идат на море в Гърция или да пътуват другаде из Европа.

Сред останалите възможности най-напред са по-меките и неагресивни методи на убеждаването. В това отношение вече има някои добри примери. Да кажем, когато ваксините са по-близо до хората - изграждане на ваксинационни пунктове по паркове и плажове, мобилни екипи по селата. По основните телевизии пък вървят два клипа - единият български, другият на ЕК. Клиповете са добри, но няма да свършат много работа. Защото чисто агитационната (или, както се казва, комуникационна) кампания трябва да бъде доста по-масирана, агресивна и най-вече - по-точно прицелена. Както се изрази главният здравен инспектор: "Кой когото харесва, трябва да чуе от него колко е важно да се имунизираш".

Стимулите - хамбургери, таблети, апартаменти, милиони

Има и по-силно въздействащо средство - материалните стимули. В това отношение не е направено нищо. А по света има изобилие от най-разнообразни работещи примери.

Във Вашингтон предлагат бира за всяка поставена доза. В Ню Йорк - хамбургери с пържени картофи или билет за мач на Yankees. В Ерусалим разиграваха таблети сред младите, които заведат родителите си или друг възрастен да се ваксинира. Ваксиниралите се московчани над 60 години получаваха намаления в магазини и аптеки.

На много места в света се разиграва нещо като ваксинационен хазарт. Лотария за ваксинирани в щата Охайо всяка седмица раздава парична награда от 1 милион долара плюс една стипендия за колеж. Вече има излъчени двама нови милионери и двама стипендианти. Само през първата седмица броят на получилите първа доза ваксина се увеличи с 33%.

В Тайланд лотария разиграва крави. А в Хонконг - апартамент на стойност 1,4 милиона долара, 20 банкови карти с по 13 000 долара и 60 000 самолетни билети. Полският държавен спортен тотализатор следващия месец ще проведе лотария, в която най-големите печалби ще са 1 милион злоти (274 000 долара) и хибриден автомобил.

Със сигурност и в България могат да се измислят подходящи стимули за различни групи от населението. Например безплатни хранителни продукти за хората в по-малките населени места и ромските махали. Или безплатен тото фиш и безплатни лотарийни билети. В страна, в която директната реклама на хазарта е забранена, но въпреки това залива телевизионния ефир, желанието на хората да си опитат късмета може да се използва за благородна цел в една ваксинационна лотария с щедри печалби.

Това няма да е разход, а далновидна държавна политика. Защото вложените средства ще се изплатят многократно от спестените впоследствие здравни разходи и щети за затворени бизнеси. От избегнатите страдания на болните и спасения човешки живот. Само че трябва да се действа бързо, защото вече сме много закъснели.

Още от Здравеопазване


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.84844
  • GBP
    1
    2.36055
  • JPY
    100
    1.22815
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички