Свръхзвуковите пътнически самолети - нова ера или несбъдната мечта?


Свръхзвуковите пътнически самолети - нова ера или несбъдната мечта?
Снимка: Getty Images/Guliver

7577

Американската авиокомпания United Airlines (UA) подписа договор за закупуване на 15 свръхзвукови пътнически самолета Overture. Такива самолети се разработват от Boom Supersonic от Денвър. Предполага се, че първият полет ще се осъществи през 2026 г., а пътническите превози ще започнат през 2029 г., съобщава DW. Русия и ОАЕ разработват свръхзвуков пътнически самолет

Това съобщение от пресслужбата на United Airlines в началото на юни обиколи света с дори по-голяма от свръхзвукова скорост и предизвика пристъпи на остра носталгия сред онези фенове на авиацията, които все още помнят британско-френските Concord и съветските Ту-144. Concord летяха от Европа до САЩ и обратно през Атлантическия океан от 1976 до 2003 г.

Отначало изглежда, че такива пътнически самолети имат голямо бъдеще. През 60-те години на миналия век най-големите авиокомпании в света застават на опашка, за да попълнят флота си със свръхзвукови лайнери. Някои чакат пускането на Concord, други се ръководиха от модела SST, който се разработва от американския Boeing. А германската авиокомпания Lufthansa е поръчала от двете страни на Атлантика. Смята се е, че през 70-те почти всички пътници на дълги разстояния ще летят със свръхзвуков самолет.

Но, както знаем, реалността се оказва различна. След като похарчва милиарди за научноизследователска и експериментална дейност, през 1971 г. Boeing съвсем тихо изостави проекта си. Французите и британците, въпреки всичко, започват да изграждат своите Concord, както и Ту-144 в СССР. Европейците правят общо 20 свръхзвукови самолета, а самолетният завод във Воронеж произвежда 16.

Но от самото начало става дума изключително за престиж - от икономическа гледна точка проектът се проваля. 13-те Concord в Air France и British Airways летят на загуба и постоянно се нуждаят от субсидии. Те са изведени от експлоатация през 2003 г. Съветският Ту-144 редовно превозва пътници за още по-кратко време - от ноември 1977 г. до лятото на 1978 г. На 26 юни 1999 г. той лети за последен път.

Основните причини за безславния край на първата ера на свръхзвуковата пътническа авиация са свързани с аеродинамиката. При скорост, близка до скоростта на звука, възниква ударна вълна, която се превръща в звукова вълна, която придружава самолета през целия му полет в свръхзвукова скорост. Поради тази причина на пътническите самолети е забранено да летят над сушата с тази скорост.

Освен това, по време на излитане, такъв самолет произвежда огромен шум поради своя дизайн и консумира няколко пъти повече гориво от конвенционалния самолет. Тогава това се смята за сериозен недостатък и още повече сега. Коронавирусът приземи самолетите

Така че новината, че United Airlines, четвъртата по големина авиокомпания в света, е решила да закупи 15 свръхзвукови самолета Overture и е запазила опцията за пренареждане на още 35, нашумя и се разглежда като пробив за завръщане в ерата на свръхзвуковата пътническа авиация.

В същото време обаче United Airlines поставя съществено условие - бъдещият самолет Overture трябва да отговаря на високите изисквания на авиокомпанията по отношение на безопасността, ефективността и екологичността на полетите. В потвърждение на сериозността на намеренията си, UA вече е прехвърлила аванс на Boom, без да уточнява размера му.

Първият тестов полет е насрочен за 2026 г. и се изчислява, че от 2029 г. самолетите ще започнат да превозват пътници на United Airlines със 1,7 пъти по-голяма скорост от звука. Това е значително по-бавно от Concord, който достигна 2,02 пъти. Но въпреки това, на такъв самолет ще бъде възможно да се лети от Ню Йорк до Франкфурт на Майн не за осем часа, както е сега, а за четири. Самолет ще може да достига всяка точка на света за 3 часа

Вярно е, че Concord може да побере 100 пътници, докато Overture ще има само 50 до 60 места. В същото време емисиите на CO2 на пътник ще бъдат 3-5 пъти повече от същото разстояние на съвременен дозвуков самолет, според Международния съвет за чист транспорт (ICCT), а разходът на гориво - 5 7 пъти.

Горивото е решаващият фактор. Boom се ангажира да проектира Overture така че този самолет - първият в транспортната авиация, да може да лети изцяло на синтетично, екологично неутрално гориво (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Такова гориво обаче, все още се произвежда много малко и струва много повече от авиационния керосин. И 15-те самолета Overture, които United Airlines поръчва, според изчисленията на ICCT, ще се нуждаят от двойно повече SAF до края на това десетилетие, отколкото ще бъдат произведени дотогава във всички държави от ЕС, взети заедно.

Мнозина обаче се съмняват, че такива самолети някога ще излетят. И така, анализаторът на консултантската компания Teal Group Ричард Абулафия смята, че съобщението на пресслужбата на United Airlines за поръчката на самолети от производителя Boom е по-скоро рекламен трик.

Бернд Либхард, експерт по свръхзвукови самолети в Германския център за аерокосмически изследвания в Хамбург (DeutschesZentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) разглежда изявлението на United Airlines като опит за повишаване на доверието в стартиращата компания в Денвър.

Но скоро ще стане ясно дали Boom е в състояние да оправдае очакванията: в края на тази година или в началото на следващата година трябва да се осъществи първият тестов полет на едноместния тестов XB-1, първият частен свръхзвуков самолет в света . XB-1 служи като ядро на концепцията за Overture .

Плановете на United Airlines изненадаха много експерти и защото съвсем наскоро друга американска компания, прекарала десетилетие и половина и около милиард долара, отказа обещаващите си планове за създаване на свръхзвуков самолет. Aerion Supersonic възнамерява, в партньорство с Boeing, да създаде 12-местен свръхзвуков бизнес самолет, за да започне, да произвежда ултраскоростни пътнически самолети. За да започне конкретна работа обаче, са необходими инвестиции от три милиарда долара, които никой не иска да инвестира.

Подобна съдба може да сполети и Boom, казва Ричард Абулафия: "Ако Aerion Supersonic се провали с убедителна концепция, какво ще кажете за останалите?" Изпълнителният директор на „Boom“ Блейк Шол също е наясно с риска: "Ние или ще се провалим, или ще променим света", предаде БГНЕС.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.86145
  • GBP
    1
    2.35932
  • JPY
    100
    1.23991
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички