България е лидер в ЕС по ръст на продажбите на нови автомобили през 2023 година


България е лидер в ЕС по ръст на продажбите на нови автомобили през 2023 година
Снимка: iStock

България е лидер по ръст при продажбите на нови коли в ЕС през 2023 г., като голяма част от търгуваните автомобили са част от сегментите на бензина и дизела, става ясно от данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), хвърлящ светлина върху пазара в региона през 2023 г.

През 2023 г. продажбите на нови коли в България нарастват с 31,5% до 37 724 броя спрямо отчетените година по-рано 28 680 броя. Хърватия и Белгия се нареждат съответно на второ и трето място по ръст на продажбите в блока със съответно 31,3% и 30,1% ръст за годината.

България записва и силен край на 2023 г. като отчита 55,5% повишение на продажбите през декември до 3 123 броя спрямо 2 009 броя за 2022 г., подкрепена от големите ръстове в сегмента на бензина и дизела.

Въпреки че през декември пазарът на автомобили в ЕС се сви с 3,3% до 867 052 продадени нови леки коли – първото понижение за региона след 16 поредни месеца на растеж – общите продажби за цялата 2023 г. нарастват с 13,9% спрямо 2022 г. до около 10,5 млн. превозни средства, посочва АСЕА.

Обеми на продажби на нови коли в ЕС през последната година

Снимка: АСЕА

За първи път електромобилите успяват да задминат по пазарен дял дизеловите модели в една година, като представлявт 14,6% от общите продажби в блока.

Всички пазари в ЕС отбелязаха ръст на продажбите през 2023 г. с изключение на Унгария, където регистрациите падат с 3,4%. Двуцифрени повишения са отчетени на повечето пазари, включително на три от най-големите: Италия (+18,9%), Испания (+16,7%) и Франция (+16,1%). Междувременно Германия записва по-скромен ръст от 7,3% на годишна база, повлиян от по-слабото представяне през декември.

Разпределение по пазарен дял

Напълно електрическите автомобили застават на трето място по популярност в Европа през 2023 г., като изпреварват дизела. Само през декември техният пазарен дял достига 18,5%, а за цялата година – 14,6%. Дизеловите модели остават четвърти с дял от 13,6% за 2023 г. Бензиновите автомобили запазват лидерската си позиция с дял от 35,3%, следвани от хибридите – 25,8% от общите продажби за годината.

Разпределение на видовете задвижване по пазарен дял в ЕС

Снимка: АСЕА

В България бензинът води по пазарен дял със 76,3%, следван от дизела с 16% и електромобилите с 4,8%. Хибридите съставляват едва 1,8% от пазара, докато делът на plug-in хибридите достига 0,9% от продажбите през 2023 г.

Разпределение на видовете задвижване по пазарен дял в България

Снимка: АСЕА

Екологични автомобили

През последния месец на 2023 г. регистрациите на електромобили в България нарастват с 39,3% до 156 броя спрямо 112 броя за същия месец на 2022 г., като страната се противопоставя на низходящата тенденция на по-широкия европейски пазар.

За годината регистрациите на електромобили в България нарастват със 119,3% до 1816 броя спрямо 828 броя за 2022 г. Само осем страни в целия ЕС отчитат трицифрен растеж на продажбите на този вид задвижване.

През декември продажбите на изцяло електрически автомобили в ЕС се понижават за първи път от април 2020 г. (по време на пика на пандемията от COVID-19), спадайки с 16,9% до 160 700 превозни средства. Този спад може да се дължи на сравнително стабилното представяне през декември 2022 г. и значителния спад в Германия (-47,6%), най-големият пазар за това задвижване. Въпреки това, общият обем за цялата 2023 г. надхвърли 1,5 млн. броя, отразявайки значително повишение от 37% спрямо обемите за 2022 г.

Продажбите на хибриди в България нарастват през декември с 53,8% до 40 броя спрямо 26 броя година по-рано. За цялата 2023 г. тези регистрации на българския пазар растат със 79,5% до 693 броя спрямо 386 броя за 2022 г. Страната ни е лидер в ЕС по растеж при продажбите на този вид задвижване за 2023 г.

През декември новите регистрации в ЕС на хибриди растат с 26%, водени от големите увеличения на три от четирите най-големи пазара: Германия (+38%), Франция (+32,6%) и Испания (+24,3%). Това допринася за кумулативно увеличение от 29,5% през 2023 г. до общо 2,7 млн. хибридни превозни средства – 1/4 от европейския пазар.

Регистрациите на plug-in хибриди в България през декември отчитат ръст от 50% до 24 броя спрямо 16 броя през 2022 г. За цялата 2023 г. обемите нарастват със 151,8% до 355 броя спрямо 141 броя за 2022 г. Тук също страната ни е първа по ръст в ЕС, въпреки че обемите остават скромни спрямо други пазари.

За разлика от тях plug-in хибридите завършват годината с низходяща тенденция, отчитайки спад в ЕС от 40,2% до 71 546 броя през декември. Оказаха се недостатъчни, за да компенсират общия спад увеличенията на някои пазари – Белгия (+19,7%) и Франция (+17,3%) – тъй като основният пазар за този вид задвижване, Германия, записа спад от 74,4%. В резултат на това годишните продажби на plug-in хибридите се свиват със 7% спрямо 2022 г. при пазарен дял от 7,7%.

 

Продажби на нови леки коли в Европа през 2023 г.

Снимка: АСЕА

Бензинови и дизелови автомобили

Продажбите на нови бензинови коли в България растат през декември с 55,7% до 2 366 броя спрямо 1 520 броя през 2022 г. За 2023 г. регистрациите на този вид задвижване на родния пазар се повишават с 31,1% до 28 800 превозни средства спрямо 21 974 превозни средства през 2022 г. Както за декември, така и за цялата 2023 г. България е лидер по ръст при продажбите на бензинови автомобили в ЕС.

През декември пазарът на бензинови автомобили в ЕС нараства с 5,1%, подкрепен от силното търсене на ключови пазари като Италия (+24,9%) и Германия (+16,1%). Това осигурява общи годишни обеми от около 3,7 млн. превозни средства, което представлява ръст на годишна база от 10,6%.

Регистрациите на нови дизелови коли в България през декември растат с 59,4% до 534 броя спрямо 335 броя година по-рано. Страна ни е първа в ЕС по ръст на продажбите на този вид задвижване през декемвро 2023 г. За 2023 г. продажбите нарастват с 13,32% до 6 032 броя спрямо 5 330 броя през 2022 г.

Пазарът на дизелови автомобили обаче продължава низходящата си тенденция през декември, свивайки се с 9,1%. Този спад беше очевиден на няколко ключови пазара, включително на три от най-големите: Испания (-26,5%), Франция (-22,2%) и Италия (-19,7%). Германия обаче се отклони от траекторията с 10,3-процентен ръст. През 2023 г. продажбите на дизелови автомобили достигат 1,4 млн. превозни средства, което съответства на пазарен дял от 13,6% - спад спрямо отчетените година по-рано 13,6%.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Световните продажби на електромобили нарастват с 31% през 2023 година

За първи път: Lamborghini премина прага от 10 000 продадени автомобила

Продажбите на нови автомобили в България със сериозен ръст

Как електромобилите ускоряват края на ерата на петрола?

Проблеми с електропреносната мрежа на ЕС спъват плановете за растеж на EV зарядните станции

Европейската автомобилна индустрия иска повече облекчения за електрически коли

Най-продаваният автомобил в САЩ скоро ще бъде само хибрид

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.68853
  • GBP
    1
    2.21574
  • JPY
    100
    1.08147
виж всички
Реклама

Най-четени новини


  • eMAG Black Friday 2025: За 30 минути...
    eMAG Black Friday 2025: За 30 минути...

    През първите 30 минути българите са поръчали с 30% повече продукти в сравнение с eMAG Black Friday 2024 Първата поръчка на платформата е била на чифт маратонки – направена 33 секунди след началото на кампанията, от София През първите 2 часа на кампанията 45% от поръчките са платени с карта, с 13%...

  • Обрат с цената на петрола заради Русия...
    Обрат с цената на петрола заради Русия...

    Цената на петрола се понижи тази сутрин, след покачване в края на миналата седмица. Причината е, че износът на суровината от ключовото руско пристанище Новоросийск на Черно море бе възобновен, предаде Ройтерс. Миналата седмица то спря работа заради украински удар. На пристанището и на съседния...

  • eMAG Black Friday 2025: рекордно темпо...
    eMAG Black Friday 2025: рекордно темпо...

    „Златната секунда” беше регистрирана в 07:42:56 ч., когато бяха поръчани 148 отделни продукта. Злато за над 20 000 лв./ 10 225.84€ беше продадено през първите 5 часа на кампанията. 54% от поръчките, направени през първите 5 часа, ще бъдат доставени в easybox автоматични шкафчета, с 18% повече...

  • Инфлацията в България остава висока...
    Инфлацията в България остава висока...

    Годишната инфлация в България, измерена през индекса на потребителските цени (ИПЦ), остава над 5 на сто, като за октомври 2025 г. е 5,3 на сто. Това показват най-новите данни на Националния статистически институт (НСИ). Все пак инфлацията леко отслабва спрямо септември, когато беше 5,6 на сто. Месечната...

  • Цената на петрола все по-уверено е в...
    Цената на петрола все по-уверено е в...

    Цената на петрола се понижава допълнително днес в сутрешната азиатската търговия, след като опасенията за доставките отслабнаха с възобновяването на товаренето в руския износен център в Новоросийск, временно засегнат от украинска атака с дронове и ракети, съобщава Ройтерс. В същото време търговците...

  • Защо веществата магнезий и калий са...
    Защо веществата магнезий и калий са...

    Повечето хора са забелязали, че напоследък всички говорят за магнезий - фитнес треньори, лекари и дори приятели в социалните мрежи, но това не е просто мода. Магнезий е минерал, без който няма енергия, защото той помага на мускулите да работят нормално, пази нервната система спокойна и участва в над...

виж всички