Конспирация ли е липсата на магистрали в Румъния?


Конспирация ли е липсата на магистрали в Румъния?
Снимка: iStock

13337

Оплакването от часовете, прекарани в задръствания, се превърна в обичай в Румъния покрай Коледа и Нова година. Той е поне толкова популярен колкото яденето на традиционните сармале (зелеви сарми, б.р.), консумирани в безкрайни количества през празничния период.

Тази година положението изглежда е по-лошо от всякога. "Пет часа, за да изминете 40 км", казва Драгош Мунтяну, визирайки вече прословутия участък от националния път, който свързва столицата Букурещ с Брашов в Трансилвания.

Стеснението, което е най-неприятното в страната, представлява участък от еднолентов павиран път през Карпатите между малкия град Бряза и курорта Предял.

Преминавайки през няколко други планински курорта по пътя, тежкият трафик стига до пълен блокаж през повечето уикенди, причинявайки огромни опашки от автомобили. На 2 януари колоната от коли достигна дължина от 40 км, простирайки се по целия път между Бряза и Предял, което намали средната скорост до под 10 км/ч, пише Emerging Europe.

Спирачка за икономиката

Провалът на няколко правителства да изградят мрежа от магистрали отдавна е повод за недоволство сред румънските шофьори и превозвачи, които обвиняват липсата на инфраструктура за намаляващите печалби.

Тъй като по-голямата част от компаниите по света вече работят на принципа "точно навреме", частите, продукцията и стоките трябва да бъдат премествани бързо и без забавяне. Но дори и най-ефективните логистични компании могат да работят само с това, което имат.

"Как можем да вдигнем цените до нивото, от което се нуждаем, тъй като заплатите и цената на горивото се покачват, щом времето, нужно за доставка на стоките на нашите клиенти, всяка година става все по-бавно?", пита риторично шефът на логистична компания от град Плоещ.

В момента Румъния има малко над 850 км магистрали, а според Световния икономически форум все още има най-лошата инфраструктура сред страните от ЕС 13 години след присъединяването си към блока.

Новото правителство, което дойде на власт през октомври, обеща повече пари за инфраструктура и се надява да отвори около 100 км нова магистрала през 2020 г. Голяма част от тях се състои от къси участъци от дълго забавени проекти, които трябваше да бъдат завършени преди години.

Но според неправителствената организация Pro Infrastructure 100 км е изключително оптимистична цифра.

Конспиративни теории

Дори ако правителството успее да завърши 100 км нови магистрали (и след това да ги отвори: двете неща не са еднакви в Румъния, а понякога отварянето на завършени магистрали се бави с месеци), страната все още ще бъде без връзка между Букурещ и Трансилвания. В момента няма конкретни планове за започване на работа по някой от двата предложени маршрута през планините.

Това провокира тиражирането на конспиративни теории в Румъния, че има международен заговор Трансилвания да бъде държана отделена от останалата част от страната, за да се улесни по-късната ѝ независимост.

Бившият румънски депутат Гелу Вишан заподозря ЕС, че умишлено не иска Румъния да има магистрали, "защото те са жизненоважни за развитието на дадена страна, а ЕС иска Румъния – с изключение на Трансилвания – да остане неразвита".

Цял регион без магистрала

Колкото и абсурдни да са твърденията на бившия депутат (недостатъчното развитие на страната е по вина на самата Румъния, въпреки че националистическите фанатици винаги ще намерят чужди врагове, които да обвиняват за собствените си провали), приличната инфраструктура без съмнение е ключова за инвестициите и развитието.

В североизточния румънски регион Молдова в момента няма магистрала: факт, който вреди на инвестициите в региона.

Миналата година тогавашният румънски министър на труда Лиа Олгуца Василеску косвено укори инвеститорите за бедността и безработицата в този регион.

"Много чуждестранни мултинационални компании изграждат фабрики в западната част на Румъния, в близост до магистралите на ЕС, откъдето е по-лесно да пуснат стоките си на пазара", каза Василеску, без да спомене провала на няколко правителства да подобрят ужасяващата транспортна инфраструктура – автомобилна и железопътна – в Североизточна Румъния.

1 метър магистрала

Пълната липса на магистрали в Молдова миналата година накара един бизнесмен в североизточния град Сучава да проведе уникален протест, целящ да засрами правителството и да го провокира да действа: той похарчи около 4500 евро, изграждайки символичния 1 метър магистрала.

Бизнесменът Щефан Мандачи, който притежава верига ресторанти, признава, че е бил подтикнат да действа след дългогодищно разочарование от провала на правителството да подобри основната инфраструктура в Румъния през 30-те години след революцията, която свали комунизма.

Всяка година, казва той, повече от 2000 души умират по опасните и разрушени пътища в страната: цифрата е по-голяма от общия брой на загиналите в самата революция.

Оттогава започна работа по първата магистрална отсечка в Молдова: 17-километровия околовръстен път около град Бакъу. Част от него може да бъде завършена още през 2020 г., но вероятно ще минат години, преди магистрала да свърже Молдова със западната част на страната или Трансилвания с Букурещ.

Затова и в обозримо бъдеще авторите на конспиративни теории ще имат много материал, с който да подхранват страховете в обществото.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.86145
  • GBP
    1
    2.35932
  • JPY
    100
    1.23991
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички