В чужбина камионите плащат между 8 и 10 пъти повече, заяви Московски


В чужбина камионите плащат между 8 и 10 пъти повече, заяви Московски
Снимка: БГНЕС

2209

Между 8 и 10 пъти по-малко плаща един камион, който преминава през България, в сравнение с други страни в Европа. С този аргумент транспортният министър Ивайло Московски защити спешната нужда от въвеждането на ТОЛ система за плащане при камионите над 3,5 тона.

Той изтъкна, че над 50% от трафика у нас е транзитен. Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро, отбеляза Московски пред bTV.

Същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария – 84 евро, в Словакия – 101 евро, в Австрия – 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече в сравнение с нашата страна, изчисли министърът.

По думите му има механизми, които могат частичо да компенсират натовареността към локалния бизнес. „Не би могло да се каже, че за местните фирми ТОЛ таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи”, смята министърът.

Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходите за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от милиард на година.

До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите, каза още Московски.

Първа крачка към създаването на ТОЛ система у нас направи властта след близо две години буксуване, а шестте оферти на частни фирми бяха отворени вчера.

Очакванията преди бяха, че изграждането на системата ще струва 200 милиона и ще увеличи приходите за ремонт на пътища в хазната до 1 милиард лева годишно.

Системата ще следи трафикът по 12 хиляди километра първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища в България и би трябвало да заработи в края на следващата година.

ТОЛ системата ще таксува тежкотоварните превозни средства на база изминатите километри. Тогава потребителят ще плаща на база изминато разстояние, а не фиксирана такса за време.

Всяко превозно средство ще бъде снабдено със специален предавател, а сателит и комуникационни арки ще засичат точно изминатото разстояние по пътищата. Най-скъпо ще плащат тежкотоварните камиони, които и най-много амортизират пътищата.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80827
  • GBP
    1
    2.28037
  • JPY
    100
    1.19608
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички