Защо много западни компании продължават да правят бизнес в Русия?


Защо много западни компании продължават да правят бизнес в Русия?
Снимка: iStock

3825

Когато Русия стартира своята инвазия в Украйна през февруари 2022 година множество западни компании напуснаха страната в знак на протест. Но някои от най-големите корпорации в света, включително Heineken и Mondelez, останаха в Русия.

Повече от година по-късно, компаниите, избрали да останат в страната, се намират в сложна ситуация: изтеглянето от Русия стана по-скъпо и доста по-сложно, докато от друга страна, оставането на този пазар върви ръка за ръка с нарастващи рискове.

Компаниите се озоваха между западните санкции и общественото недоволство от едната страна и все по-враждебното руско правителство от другата. Кремъл прави все по-трудно за западните бизнеси да продадат руските си активи, като налага големи намаления в цените на тези активи, както и наказателни данъци, пише CNN.

Опитът на френския производител на храни Danone и датската пивоварна компания Carlsberg е добър пример за това колко далеч се простира правителствената намеса, която може да застигне и други чужди компании, надяващи се да се справят със ситуацията.

Докато двете компании бяха в процес по финализиране на сделки за продажба на бизнесите си на местни купувачи, президентът Владимир Путин подписа заповед, чрез която национализира техните активи в Русия по-рано през този месец.

От Carlsberg посочиха, че развитието на събитията прави перспективите пред продажбата на Baltika Breweries, една от най-големите компании за потребителски стоки в Русия, „много несигурни”.

„Прозорецът за изход от Русия е почти затворен”, казва Мария Шагина, експерт по санкциите в британския мозъчен тръст International Institute for Strategic Studies.

„Западните компании сега се намират между чука и наковалнята”, казва тя.

Труден избор

Над 1000 чужди компании се освободиха или замразиха операциите си в Русия, откакто войната започна, според проучване на Yale University.

Провокирани от обхвата на западните санкции, петролни компании, автомобилни производители, технологични фирми, консултантски компании и банки поведоха първоначалната вълна от бизнесите напускащи Русия.

McDonald’s продаде над 800 местни ресторанта, отписвайки над 1 млрд. долара в рамките на процеса.

Петролният гигант BP пое удар за 24.4 млрд. долара за това, че се отказа от своя дял в размер на 19.75% в Rosneft, най-голямата петролна компания на Русия. Ходът също така доведе до понижение на петролните и газови резерви на британската енергийна компания.

Защо санкциите не са най-големият проблем за икономиката на Русия?

Но дори и след масовото напускане на големи корпорации, изследователите от Yale изчисляват, че над 200 компании от целия свят, продължават да правят бизнес в Русия.

В допълнение 178 фирми „купуват време”, което означава, че са замразили новите инвестиции и намаляват мащаба на операциите си, но въпреки това продължават да имат присъствие в страната.

Unilever, Nestlé, Mondelēz и Procter & Gamble, които са най-големите компании за потребителски стоки в света, попадат в тази категория.

Въпреки че точните причини, поради които всяка компания остава в Русия, варират, често сред тях са притеснения за благосъстоянието на служителите и техните семейства в страната, както и задължения към местни партньори, включително земеделци.

Защо западните стоки остават лесни за намиране в Русия?

Президентът на Русия Владимир Путин подписа заповед, която пзоволява временната национализацията над активи на чуждестранни компании от "неприятелски държави";

Снимка: Kremlin.ru

Компаниите посочват още, че доставят жизненоважни стоки за обикновените хора, а някои фирми даже заявяват, че изоставянето на техните руски активи само ще даде лесен достъп на Кремъл до нови канали за приходи, чрез които да финансира войната си.

Продажбата на операциите в Русия не е лесна работа и върви заедно с тежки наказания. Компаниите са длъжни да продадат техните активи с 50% намаление в пазарната стойност, както и да заплатят на Кремъл значителна такса. Щатските компании трябва да получат разрешение от Министерство на финансите, за да платят подобно такса, според правила, публикувани от Службата за контрол на чуждестранните активи през март.

Западните санкции срещу близо 2 000 лица и субекти усложнява картинката още повече, правейки трудно намирането на легитимни купувачи.

Най-малкото зло

„Нямаме намерение да допринасяме повече за капацитета на руската държава”, посочи пред журналисти изпълнителният директор на Unilever Хайн Шумахер през тази седмица.

Имайки предвид това, компанията, която плати 3.8 млрд. рубли (42.2 млн. долара) данъци на руското правителство през 2022 година, не успява да намери подходящо решение, включващо продажба на нейните операции в страната, добавя той.

Изоставянето на нейния бизнес в Русия, чийто активи възлизат на 884 млн. долара, включително четири завода, само би увеличило риска от национализация, което оставя Unilever без избор освен да продължи да оперира в страната, посочва Шумахер.

„Никоя от възможностите не е в действителност добра, но …работата в ограничен порядък е най-малко лошата (възможност).”, добавя той.

Говорител на Nestle, която има шест завода и около 7000 служители в Русия, посочва пред CNN, че е „намалила драстично” гамата продукти в страната, за да осигурява само „важни и основни храни за местните хора”.

Procter & Gamble не са отговорили на молбата за коментар, но компанията посочи преди, че ще се „съсредоточи върху основните продукти за здраве, хигиена и лична грижа, необходими на много руски семейства, които зависят от тях в ежедневието си.”

Mondelez посочиха през юни, че планират „руският бизнес да бъде самостоятелен със самодостатъчна верига за доставка” до края на годината.

Ако спрем напълно операциите си, бихме рискували да ги предадем на друга страна, която би могла да използва приходите за собствените си интереси, става ясно от позицията на компанията.

Но действията на Кремъл срещу Danone и Carlsberg, а преди това срещу немската енергийна компания Uniper и финландската Fortum Oyj, чиито руски активи бяха конфискувани през април, подчертава, че дори компании, които са останали в Русия рискуват да станат цел на национлизацията.

За професорът от Yale Джефри Зонефелд, който води екипът, следящ действията на чуждите компании на фона на войната, напускането на Русия е единственият правилен избор.

„Идеята е да се увеличи нивото на дискомфорт, така че (руснаците) да започнат да се питат кой е авторът на тяхното нещастие.”, каза той по-рано през този месец.

Какво се случва с търговията на дребно в Русия след напускането на западните компании?

Русия пое контрол над операциите на Danone и Carlsberg в страната

 Племенник на Кадиров пое руския "Данон"

Какво се случи с огромните количества природен газ на Русия?

Има ли как Европа да използва замразените руски активи, за да плати за възстановяването на Украйна?

Тези икономики се възползваха от изолацията на Русия, но сега рискуват ответни действия от страна на Запада

Още от Компании


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.82549
  • GBP
    1
    2.2837
  • JPY
    100
    1.16398
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички