Сделката на Verizon с Yahoo – съюз на слабаците


Сделката на Verizon с Yahoo – съюз на слабаците
Снимка: Getty Images

8940

Анализ на Джон Коли за The Conversation

Вчера американският телеком Verizon обяви, че ще купи интеренет компанията Yahoo за 4,8 млрд. долара и ще я обедини с AOL, също притежавана от него. Целта е една – създаване на гигант, който да се конкурира с Google и Facebook. Но тя изглежда трудно постижима, имайки предвид, че обединените Yahoo и AOL ще контролират 5,2% от пазара на дигиталния маркетинг, а дяловете на Google и Facebook са съответно 39% и 15%.

Новата сделка е в стил „съюз на слабаците“. И преди малки компании са се сливали в опит да се опълчат на големи конкуренти, но подобни начинания рядко имат успех. Просто създават още един слаб играч. Това ще се случи и с Yahoo и AOL в сфера, в която победителят взима всичко. Ако една компания не е в топ 2 или 3 на пазара и няма специфична ниша, тя се проваля. Последните финансови резулати на Yahoo са трагични. Защо купуването ѝ от страна на Verizon би променило това?

Историята на AOL сама по себе си е отрезвяваща. През 90-те години на миналия век компанията бе водеща в интернет индустрията и бе толкова богата, че купи филмовия гигант Time Warner за 164 млрд. долара. Сделката обаче беше неуспешна – само за година тя доведе до загуби от 97%. Продуктите на AOL бяха надминати по ефективност и иновативност от тези на конкурентите. Последва крах.

Победителят взима всичко

Правилата на интернет пазара са ясни – повече потребители привличат повече купувачи. Апетитните проекти отиват при най-големия. По-малките и навлезлите по-късно на пазара трудно намират с какво да изненадат. Amazon и eBay доминират онлайн продажбите, Facebook доминира социалните мрежи, LinkedIn доминира сферата на професионалния нетуъркинг и никой не може да се изпречи на пътя им.

В технологичната сфера доминиращите позиции обикновено са много трайни. Могат да ги разклатят само големи технологични пробиви, които са непредвидими – попитайте AOL. Пазарите бързо губят интерес и се насочват към новото, както имейлите и Twitter отстъпиха пред Snapchat, WhatsApp и Instagram.

Историята е пълна с примери за паднали технологични титани: Nokia някога владееше света на телефоните, всички искаха да имат Blacberry от RIM, IBM бе на върха на компютърната индустрия. Виждайки техните провали, не е толкова трудно да си представим, че някой ден Micrsoft и дори Apple ще бъдат изпреварени от „следващото голямо нещо“.

Последен шанс?

Yahoo има сериозни проблеми от много време и смяната на изпълнителни директори не спомогна за намиране на решение. Не е много ясно какво ще донесе новата сделка на Verizon. Придобиването на Yahoo и AOL, които се занимават с медийно съдържание и реклама, е отклонение от основния бизнес на компанията – доставка на интернет. Действията на Verizon са опит за откриване на полета за бъдещ растеж в странични сфери. А това винаги е рисково.

Сливането явно е идея на шефа на AOL Тим Армстронг, който, според някои коментатори, би управлявал Yahoo по-добре от настоящата ръководителка Мариса Майер. Но това би била твърде голяма лъжица за устата на Армстронг – не само да спаси западаща компания, а и да управявлява обединяването на две такива.

Неуспешното интегриране в средата често е определяно като фактор номер 1 за провала на слети бизнеси. То е следвано от загуби на пазарни дялове и важни кадри и използвано от конкурентите, за да привлекат клиенти. Целият процес кара служителите да се чувстват несигурни. Ефективността се срива и всички страдат от това. Изключенията са малко. На Армстронг ще му трябва целият късмет на света, за да се превърне в едно от тях.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.77335
  • GBP
    1
    2.33574
  • JPY
    100
    1.20962
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички