Въвеждат електронна трудова книжка


Въвеждат електронна трудова книжка

23925

Да бъдат въведени електронни трудови книжки предлагат депутати от "Изправи се БГ! Ние идваме!". За целта те са внесли предложения за промени в Кодекса на труда.

Идеята е цялата информация от трудовите книжки да стане електронна и работодателите да попълват данните онлайн. Когато човек започне първата си работа, работодателят трябва да създаде електронната му трудова книжка, а служителят да получи персонален код (ПИК) за достъп до нея, предлагат депутатите. При постъпване на нова работа, служителят е длъжен да даде достъп на работодателя си до електронната трудова книжка.

Основните положения, свързани с трудовата книжка, не се променят. Електронният документ съдържа същите данни, които и хартиената трудова книжка. Ако има промени в данните на работника или трудовото правоотношение, работодателят е длъжен да актуализира информацията в електронната трудова книжка. При прекратяване на трудовото правоотношение, работодателят е длъжен да попълни в електронната трудова книжка данните за това.

Според депутатите от формацията на Мая Манолова хартиената трудова книжка е остаряла и има редица недостатъци. С електронизирането се слага край на нечетливите писания в трудовата книжка, различните начини на попълване, трудното поправяне на техническите грешки и рискът да бъде изгубена или унищожена, пише в мотивите към законопроекта.

Въвеждането на електронната трудова книжка вероятно ще получи подкрепата и на работодателите. Част от промените, свързани с нея, бяха предложени миналата есен от Българската стопанска камара, Фондация "Право и Интернет" и Българска конфедерация по заетостта.

Практически стъпки и ползи

Вносителите на промените обясняват и как практически ще се премине към електронна трудова книжка. Първо трябва да се издаде ПИК на НАП и НОИ на всички граждани, а не само на онези, които са го поискали. При започване на първа работа на автоматично се издава въпросния идентификационен код.

В електронните услуги на двете институции трябва да има справка с всички полета на трудовата книжка. Работодателите ще попълват данните онлайн, а информацията ще се запазва по ЕГН-то на служителя, който ще има достъп до нея с неговия ПИК. НОИ ще записва периодите, в които лицето използва обезщетение за безработица. Работодателите трябва да пазят 50 години трудови книжки и документи

Служителят ще е длъжен да представи електронна справка при всеки следващ работодател, като може да я принтира или изтегли в електронен (PDF) формат.

Всичко ще се попълва и коригира електронно, което е много по-бързо и лесно, а информацията ще бъде достъпна в реално време. Вече няма да е нужно издаването на задължителните при пенсиониране УП2 (Удостоверение за осигурителен доход) и УП3 (Удостоверение за осигурителен (трудов) стаж) и ще се намалят измамите с трудов стаж. Хитреци пробват да получат високи пенсии с фалшив стаж

Всички хартиени трудови книжки трябва да бъдат електронизирани в рамките на една година. Това трябва да бъде направено от работодателите или от съответните експерти в администрацията.

Ако бъдат приети от парламента, промените в Кодекса на труда ще влязат в сила 1 година след публикуването им в Държавен вестник.  

Още от Труд и социална политика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.84617
  • GBP
    1
    2.26217
  • JPY
    100
    1.23708
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    194.25
    187.42
  • Litecoin
    1
    121.10
    116.92
  • Ethereum
    1
    2235.90
    2158.81
  • Bitcoin
    1
    31708.65
    30614.95
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички