Няма кой да кара камионите в Германия


Няма кой да кара камионите в Германия

12672

Недостигът на шофьори на камиони вече доведе до криза със снабдяването във Великобритания. И вероятно същите проблеми я чакат и Германия. Надеждите са насочени към Източна Европа, разказва Deutsche Welle.

Професията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа – Германия. Брекзит + COVID-19 изпразниха супермаркетите във Великобритания

Шофьорите на камиони в Германия са над 500 000

Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия – една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 000 души.

В началото на 2010 г., в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите – благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем.

През август 2018 г. разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достига историческия си максимум – надхвърля 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".

Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021 г. свободните работни места отново са с 6600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.

Ролята на демографския фактор

Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демографският фактор – населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски. Според прогнозата на Евростат, до 2030 г. населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8%, а ако страната не привлича трудови мигранти – дори с 11,2 на сто. Германия търси над 1 милион специалисти

Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите. Тираджии от Източна Европа се скапват от работа. Но други печелят

Досега източноевропейците спасяваха положението

До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За 5 години – от 2014 г. до 2019 г. – делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9% на 22,8%. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзит затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори. Кои емигранти са желани и кои не във Великобритания след Brexit?

Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион – и за младите, и за старите", казва експертът. Тираджиите от Източна Европа вече няма да са "роби", а само безработни

Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това – според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Германия спешно се нуждае от работници от Балканите

Германия търси българи за работа. Но няма желаещи

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.72868
  • GBP
    1
    2.30098
  • RUB
    100
    2.33882
  • JPY
    100
    1.52478
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    995.40
    972.44
  • Litecoin
    1
    358.86
    350.58
  • Ethereum
    1
    7954.29
    7772.07
  • Bitcoin
    1
    100063.63
    97771.34
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички