Давид срещу Голиат: битката Tesla срещу Volkswagen

Давид срещу Голиат: битката Tesla срещу Volkswagen
Източник: Volkswagen

Ще успее ли Volkswagen да измести Tesla от лидерското място при електромобилите? Американската компания е водеща при батериите, но германците имат други предимства. Изходът от този сблъсък ще се реши в Китай, пише Deutsche Welle.

Надпреварата между Tesla и Volkswagen за доминация в пазара на електромобили не е равнопоставена. Докато американският пионер от Силициевата долина се опитва да достигне производствената си цел от 500 000 автомобила годишно, германският автомобилен гигант от Волфсбург няма никакъв проблем с подобни производствени обеми. Изходът от тази надпревара ще бъде решен в Китай, където Tesla изгражда първия си завод извън САЩ и търси необходимите му кадри за производството.

В същото време Volkswagen преструктурира 2 от множеството си фабрики, за да започнат да произвеждат беземисионни автомобили, и може да разчита на обучения си персонал. През 2020 г. се очаква и в двете китайски фабрики на компанията да започне производството на електрически автомобили.

Както съобщава агенция Reuters, до 2022 г. капацитетът им трябва да достигне 600 000 бройки годишно. А в близко бъдеще световното производство на електроавтомобили с марката Фолксваген може да достигне близо 1 милион коли, с което германският концерн значително ще изпревари американския си конкурент.

Volkswagen не подценява Tesla

При представянето на новия Golf 8 миналата седмица, генералният директор на Volkswagen Херберт Дийс изрично подчерта, че уважават Tesla като конкурент. Източници от Волфсбург споделят, че Дийс бил особено впечатлен от софтуера на американската компания, чиито батерии издържат до 600 км. Тесла не са нишов играч, казва по този повод Дийс.

С новата Tesla Model 3 компанията на Илън Мъск може да увеличи производството, което от своя страна ще намали разходите. Въпросът е дали фирмата ще успее достатъчно бързо да осигури необходимата производствената мрежа.

Отдавна в бранша се спекулира, че инвеститорите могат скоро да се отдръпнат от Tesla заради високите производствени разходи на американската компания. Имаше дори слухове, че Фолксваген се интересува от евентуално участие в нея, но германският концерн категорично отрече това.

Ресурсът на Volkswagen

Най-големият производител на автомобили в света разполага с необходимите средства, необходими за инвестициите за производство на електромобили. През миналата година Фолксваген продаде близо 11 млн. автомобила с двигатели с вътрешно горене - ръст от 0,9% в сравнение с 2017 г. Концернът има 660 000 служители по целия свят и дългогодишен опит в развитие на производствените мрежи и процеси.

До 2022 г. Volkswagen иска да преструктурира 8 фабрики на четири континента, които да започнат да произвеждат електромобили – 4 в Германия, 2 в Китай и по една в Чехия и САЩ.

Предизвикателствата пред Tesla растат

В същото време Tesla изпитва сериозни затруднения да постигне поставените си цели. Пример за това е вдигнатата миналото лято огромна палатка извън площадката на завода на компанията във Фримонт, Калифорния, подслонила допълнителна поточна линия, целяща увеличение на производството на Model 3.

Проблемите на Tesla повдигат въпроса дали стартъп-компаниите изобщо могат да оцелеят във висококонкурентния автомобилен бранш. Трудностите пред американския производител и големите загуби на китайския му конкурент "Нио" направиха инвеститорите предпазливи.

Неслучайно експерти прогнозират, че наложилите се автомобилопроизводители вероятно ще диктуват и пазара на електромобилите в бъдеще – финансовите бариери за навлизане в този бранш са много високи, а производството и технологиите са сложни и изискват сериозен ресурс.

Плановете на Tesla са тази година да сглоби до 400 000 електромобила. Но Volkswagen гледа по-напред: до 2025 г. компанията иска от заводите ѝ да излизат по 3 млн. електромобила годишно и така да се превърне в най-големия производител в света. През следващите години германците се очаква да представят на пазара 70 нови модела. В началото на ноември в Цвикау трябва да започне производството на ID.3 – първия изцяло електрически Volkswagen. От 2021 г. в Цвикау ще се произвеждат по 330 000 електромобила годишно.

Volkswagen – по агресивен от конкуренцията

Макар да представи плановете си за производство на електромобили след конкурентите си от BMW, Renault и General Motors, Volkswagen влиза много по-агресивно от тях на пазара. Вместо да използва за продукцията си няколко платформи, германците разработиха една цялостна структура за производство – модулната платформа за електромобили MEB. Това позволява на компанията да намали значително производствените си разходи.

За икономии ще допринесе и договорката с Ford, който също ще използва платформата MEB. Това е стъпка напред към целта на пазара да бъде пуснат електромобил на цена под 20 000 евро, с което беземисионните автомобили ще станат годни за масовия потребител.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.