Трикът с грамажа и цените на храните


Трикът с грамажа и цените на храните
Снимка: iStock

5273

Увеличението на цените на хранителните продукти плаши клиентите. Затова много производители и търговци залагат на друго: същата цена, но по-малко количество в опаковката. В Германия тези случаи зачестяват, разказва Deutsche Welle.

В супермаркета посягаме към обичайните неща, цената върху опаковката е същата и уж всичко изглежда наред. Чак вкъщи установяваме измамата: опаковката съдържа по-малко количество от продукта – например 420 вместо 500 грама. Хванали сме се на въдицата.

По-малко количество от даден продукт за същите пари: това означава, че въпросният продукт е поскъпнал. Вярно, че в магазина е отбелязана новата цена за 100 грама от дадения продукт, но малцина си правят труда да четат тази информация. Изглежда търговците разчитат именно на това: клиентите бързат и не гледат малките букви на етикета.

За да не плашат клиентите

Търговците имат голям интерес да не повишават цените, казва Армин Фалет от Потребителската централа в Хамбург. Купувачите не обичат промените, а това се отнася и за цените. Затова и производителите реагират така: с по-малко съдържание в опаковките. Страх в Германия: Цените скачат неудържимо, бедността ще расте

Само в Потребителската централа в Хамбург през миналата година са постъпили 3000 жалби от клиенти. Купувачите се чувстват измамени, тъй като при горепосочената практика става дума за скрито повишение на цените. Всеки един сигнал се проверява от експертите, които от своя страна настояват за отговор от производителите. Нерядко те обаче казват, че за цената отговаря търговецът, а не производителят. А всъщност двете страни работят в тясно сътрудничество помежду си, уточняват от организацията.

Нов феномен: да увеличиш цената два пъти

Централата в Хамбург информира и за случаи, в които хем се вдига цената на продукта, хем се намалява и количеството в опаковката. Това на практика означава, че цената се вдига два пъти: веднъж скрито – като се намали количеството от продукта в опаковката, и втори път – чрез вдигането на цената. Един от последните подобни случаи, регистрирани от експертите в Хамбург, е с опаковки чипс.

Тези ценови увеличения са само началото на една нова ценова спирала, смята Фалет. Хранителната индустрия се нуждае от около половин година време, за да промени опаковките на продуктите, етикетите с цените в магазините и всичко останало. "Смятаме, че подготвяните в момента намаления в грамажите ще бъдат факт в супермаркетите към края на годината", казва той. Предстои скок на цените: Кои стоки ще поскъпнат най-много?

Освен че така се мамят потребителите, намаленият грамаж означава, че опаковките стават излишно големи за тях, което пък води до пилеене на ресурси. Колко точно материали се прахосват по този начин – това трудно може да бъде установено, посочва Манфред Зантен от "Грийнпийс".

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Храните ще поскъпнат осезаемо

Какво предизвика инфлацията и рязкото поскъпване на всичко?

Колко храни можем да купим със средна заплата у нас и в Европа?

Още от Земеделие


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85563
  • GBP
    1
    2.36211
  • JPY
    100
    1.23381
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички